negen vragen over chiropractie

Alles wat u moet weten wanneer u een chiropractor bezoekt: de meest gestelde vragen over chiropractie. Nu beschikbaar als audio-opname:

This text will be replaced by the flash music player.
Kent u iemand voor wie dit ook interessant is?
liever lezen dan luisteren?

U kunt de vragen ook downloaden als pdf om zelf af te drukken.

Wat doet een chiropractor?

De chiropractor onderzoekt de ruggengraat op verschoven ruggenwervels "subluxaties" genaamd. De subluxatie is verantwoordelijk voor een verminderde functie van het zenuwstelsel, een toename van spierspanning en uiteindelijk ziekte symptomen als deze niet gecorrigeerd wordt.

Zijn chiropractoren echte dokters?

Ja. Chiropractie dokters zijn verplicht eerst een "bachelors" graad te halen voordat ze toegelaten worden tot de 6-jarige universitaire studie die te vergelijken is met die van basis arts. Om het doctoraal te behalen, moeten kandidaten strenge raads- en staatsexamens afleggen. Check of uw chiropractor zijn/haar opleiding heeft gevolgd aan een geaccrediteerde opleiding. (voor een lijst van studie uren, ga naar www.ChiropractieNatuurlijk.nl)

Hoe corrigeren chiropractors de wervelkolom?

Het woord chiropractor is samengesteld uit 2 Griekse woorden; 'chiro' wat hand betekent en 'practos' wat 'gedaan door' betekent, dus 'gedaan door hand'. Wervels die niet in de juiste lijn staan, worden opgespoord en gecorrigeerd met gebruik van specifieke kracht op een bepaalde manier in het te behandelen gebied. Afhankelijk van de leeftijd en situatie van de individuele patiŽnt of de benodigde techniek, kunnen speciale instrumenten gebruikt worden voor de correctie.

Is chiropractie geschikt voor elke leeftijdsgroep?

Ja. Chiropractische behandelingen kunnen gegeven worden aan patiŽnten van 1 dag oud tot aan hoog bejaarden. Zwangere vrouwen hebben ook baat bij chiropractische behandelingen. Uiteraard worden er verschillende technieken gebruikt, voor de baby, bejaarde en zwangere. Als het probleem niet te ver gevorderd is, dan kan chiropractie een veel veiliger alternatief zijn voor medicatie en operatie.

Hoe kan chiropractie de algemene gezondheid verbeteren?

Door het detecteren en corrigeren van blokkades (zgn. subluxaties) kan het zenuwstelsel beter functioneren en ervoor zorgen dat het lichaam in balans komt en blijf

Eenmaal begonnen met chiropractie, zit je er dan je hele leven aan vast?

Nee. U kunt de behandelingen op elk gewenst moment stopzetten. Hoewel het onderhouden van de gezondheid van uw ruggengraat van cruciaal belang is voor uw algehele gezondheid en welzijn, is het uw keus. Je gaat ook regelmatig naar de tandarts, maar je bent het niet verplicht.

Wat is het verschil tussen een chiropractor en een manueel therapeut?

Chiropractors zijn dokters. De filosofie van chiropractie is holistisch; het lichaam als een geheel. Terwijl een manueel therapeut meer gericht is op het behandelen van het klachtgebied. De filosofie van chiropractie is door middel van een gezonde levensstijl en het onderhoud van de ruggengraat een gezonder en gelukkiger leven leiden. Behandelingen van een manueel therapeut zien er voor een leek misschien hetzelfde uit, ze zijn dat niet. De chiropractische technieken die de afgelopen 114 jaar ontwikkeld zijn, zijn exclusief voor chiropractie.

Wordt chiropractie vergoed door uw verzekeraar?

Ja, mits u aanvullend verzekerd bent. Steeds meer verzekeraars dekken de kosten gedeeltelijk of geheel. Check uw vergoeding op www.ChiropractieNatuurlijk.nl. Een verwijsbrief van uw huisarts is niet nodig.

Moet ik pijn hebben om naar een chiropractor te gaan?

Nee. Hoewel de meeste mensen een chiropractor bezoeken omdat ze pijn hebben, is dat geen vereiste. Tegen de tijd dat je pijn ervaart is het probleem al een tijdje aan de gang. Waarom niet de verschoven wervel die pijn en ziekte kan veroorzaken opsporen en corrigeren, zodat u gezonder en gelukkiger leeft?