De meest voorkomende redenen om een chiropractor te bezoeken zijn:

• Hoofdpijn (migraine)
  • Nekpijn
  • RSI
  • Whiplash
  • Rugpijn (al dan niet ivm zwangerschap)
  • Bekkeninstabiliteit
  • Stralingspijn en carpal tunnel syndrome

Maar wist u dat het corrigeren van het centrale zenuwstelsel door middel van een chiropractische behandeling ook zou kunnen helpen bij:

• Hoge bloeddruk
  • ADHD
  • Chronische vermoeidheid
  • Astma en bronchitis
  • Koliek bij baby’s
  • Middenoorontsteking

Hoge bloeddruk
Een studie van de Universiteit van Chicago laat zien dat een speciale chiropractische behandeling hoge bloeddruk aanzienlijk kan verlagen.

Onderzoek onder 50 patiënten met hoge bloeddruk liet zien dat bij 25 van hen de bloeddruk beduidend was verlaagd ten opzichte van de andere 25. Deze laatste groep had een nep chiropractische behandeling ondergaan, terwijl de eerste groep een chiropractische behandeling ondergaan had met een directe aanpassing van de bovenste wervel, de Atlaswervel. Omdat patiënten de juiste technieken niet kunnen voelen, konden zij ook niet beoordelen tot welke categorie zij behoorden.

Gemiddeld verlaagde de bovenwaarde van de bloedddruk met 14 mm Hg en de onderste waarde van de bloeddruk met 8 mm Hg in verhouding tot de groep die de nepbehandelingen had gekregen. Tijdens de studie van 8 weken heeft geen van de patiënten bloeddrukverlagende medicijnen gebruikt.

Dr. Dickholtz sr., de chiroprator die dit onderzoek heeft verricht, is van mening dat de atlaswervel 'de stoppenkast' van het lichaam is. Aan de basis van de hersenen zijn twee centra die alle spieren van het lichaam controleren. Als je zachtjes knijpt in de basis, doet het geen pijn, maar irriteert het de centra. Dat is het effect van een atlaswervel als die alleen al een halve millimeter verschoven is.

ADHD
Door wervelblokkades kunnen (proprioceptische*) impulsen naar de hersenen verstoord worden, waardoor de hersenen verkeerde signalen afgeven aan de zenuwen, die voor beweeglijkheid zorgen. Dit zorgt o.a. voor concentratieproblemen en hyperactiviteit. Hyperactiviteit is een onbewuste reactie om dmv bewegen de impulsen te verbeteren. Ook worden prikkels van buitenaf niet meer gefilterd, met als gevolg heftige reacties. De aanwezige wervelblokkades hoeft een kind niet te voelen, maar kan enorme gevolgen hebben voor het functioneren van iemand. Het gewicht van 10 eurocent kan het functioneren van een zenuw al met 60% verminderen. Het doel van een chiropractische behandeling is ervoor te zorgen dat de zenuwdoorstroming weer optimaliseert.

(* Proprioceptische impulsen zijn zenuwprikkelingen die de hersenen informatie geven over de beweeglijkheid van de wervelkolom en andere gewrichten.)

Chronische vermoeidheid
Als een ruggengraat uit balans is, komt het zenuwstelsel onder druk te staan en dat kan leiden tot niet goed functioneren van het lichaam. Het verzwakt de spieren en wijzigt de energiestroom die naar elk deel van het lichaam stroomt. Uw bloedcirculatie verslechtert, uw organen krijgen mogelijk minder bloed. Het gaat ten koste van uw energie en vermindert uw weerstand, met chronische vermoeidheid tot gevolg.

Astma en bronchitis
De standaard medische aanpak kent geen genezing van astma of bronchitis, maar is er op gericht verlichting van klachten te geven door middel van het toedienen van zware medicijnen als cortison en bronchodilators. Veel patiënten denken veroordeeld te zijn tot een levenlang medicijngebruik, zonder de aandoening kwijt te raken.

Er zijn veel spieren nodig om adem te halen en te bewegen. Al deze spieren hebben signalen van de zenuwen nodig om te functioneren. Blokkades in de zenuwtoevoer kunnen leiden tot een zwakker ademhalingssysteem. De chiropractor haalt deze blokkades weg.

Koliek baby’s
Vaak is een geboorte een traumatische gebeurtenis voor een baby. Door het trekken aan, draaien en samendrukken van de wervelkolom tijdens de bevalling, kunnen blokkades ontstaan die voor kolieken kunnen zorgen (hevige buik- en darmkrampen). Deze kolieken zijn aanleiding voor hevig huilen van de baby. Een koliek treedt meestal voor de 1e twee weken op en verdwijnt zonder aanwijsbare reden tussen de derde en de zesde maand.

Een chiropractische behandeling is meestal pijnloos voor zowel volwassenen als baby’s. Een baby kan zelfs door een behandeling heen slapen en reageert gelukkig als de druk van de zenuwen verdwenen is, zodat het verlost is van de hevige buikkrampen.

Middenoorontsteking
Onderzoek toont aan dat een middenoorontsteking vaak voorkomt bij een slechte drainage (afvoer van vocht) van de diepe lymfeklieren in de nek. Hierdoor neemt het vochtgehalte in het middenoor toe, waardoor het middenoor een voedingsbodem voor bacteriën en virussen wordt. De slechte drainage wordt door verschillende gebeurtenissen veroorzaakt, maar met name door een verkramping van de spieren die samengaan in een smal afvoersysteem. De chiropractor zal door middel van het opheffen van blokkades in de nekwervels, ervoor zorgen dat de spanning op de nekspieren verdwijnt en het lichaam zichzelf kan herstellen.

Dr. D. Gutman ontdekte dat 80% (!) van de baby’s die hij kort na de geboorte onderzocht, lijden aan blokkades in de nek. Dit kan problemen veroorzaken zoals neus-, oor- en keelontstekingen.

Zie verder Effecten van verschoven wervels >>