posture pro

De effecten van een slechte houding zijn niet alleen te zien in de spiegel. Uit belangrijke onderzoeksrapporten is gebleken dat de houding van de mens de complete gezondheid weerspiegelt.

bad postureDe linker figuur laat het lichaam zien in een neutrale houding, waarbij een loodlijn het midden van het oor, schouder, heup, knie en de voorzijde van de enkel doorkruist. In de typische ‘Forward Head Posture’ houding (rechts) bevindt het hoofd zich voor de loodlijn. Na een tijd veroorzaakt dit dat de bovenrug achterover gaat staan en het bekken naar voren kantelen.

Naast een duidelijke lichamelijke verandering, zoals afhangende schouders, buikje en naar binnen gedraaide schouders, zijn er andere dingen gaande binnenin het lichaam waar we niets van zien maar zeker wel voelen. De lijst met problemen gerelateerd aan een slechte houding is bijna oneindig.

Enkele van deze problemen zijn:

• TMJ pijn
  • Nekpijn
  • Spanning hoofdpijn
  • Pijn tussen de schouders
  • Schouderpijn
  • Verminderde bewegingsvrijheid
  • Onderrugpijn
  • Heupgewrichtpijn
  • Kniepijn
  • Voetpijn

Een slechte houding is niet zelfcorrigerend door de meedogenloze zwaartekracht in combinatie met onze met werkgewoonten.

Wanneer er niet wordt in gegrepen kan dit leiden tot:

• Chronische spierpijnen
  • Verlies van bewegingsvrijheid
  • Vermoeidheid
  • Degeneratieve gewricht aandoening
  • Hart- en longproblemen

En nog heel veel andere problemen.

FANTASCHISCH NIEUWS
In heel veel gevallen kunnen de effecten van een slechte houding worden gestopt of zelfs helemaal verholpen. Bijkomende spanning op spieren en gewrichten kunnen worden gereduceerd. Je lichaam hoeft minder energie te leveren om in evenwicht te blijven en er is meer energie om te doen wat je graag doet!

Wanneer u of iemand die u kent een slechte houding heeft, vraag dan vandaag nog hoe een simpele houdingtest u leven kan veranderen.